Jerrycan

 

Jerrycan

Bij een modelbouw Jeep horen ook accessoires. Zelf maken is veel leuker dan kopen.

De Jerrycan

Jerrycan 2_compressed Jerrycan 3_compressed Jerrycan 1_compressed

De Jerrycan Houder

houder 2_compressed houder 1_compressed

De Jerrycan Strap

<nog invoegen>

 

Het Eindresultaat

<nog invoegen>

 

Wat ik weet over de Jerrycan

De ‘Jerrycan’ werd rond 1935/1936 in Duitsland in het geheim ontwikkeld en had de naam “Wehrmacht Einheitskanister” of “Benzin Kanister”. Dit reservoir had aan de bovenzijde drie handgrepen zodat 1 man via de greep in het midden het reservoir makkelijk  kon dragen (of twee man die elk een greep aan de buitenzijde vasthielden het reservoir makkelijk  konden dragen). Daarnaast bevatte het ook een luchtkamer (de ‘ruimte ‘ achter de handvatten). Hierdoor bleef de “Wehrmacht Einheitskanister” drijven als deze in het water viel. De ontwikkeling van de “Wehrmacht Einheitskanister” werd uitgevoerd door de Firma Eisenwerk Müller & Co. AG in Schwelm, Westfalen.

 In de tijd na 1935/1936 werd de “Wehrmacht Einheitskanister” sterk verbeterd en daardoor massaal door de Duitse soldaten gebruikt tijdens de gehele 2e wereldoorlog. Door het feit dat de Duitse soldaten hun eigen brandstof vervoerden, konden ze ook snel oprukken. Ze waren minder afhankelijk van de aanvoer van brandstoffen door anderen. Het snel kunnen oprukken van de Duitse troepen was onderdeel van de zogeheten “Blitzkrieg” en de “Wehrmacht Einheitskanister” kreeg hierdoor later de toepasselijke bijnaam “Blitz Kanister”. (Uiteindelijk werd de “Wehrmacht Einheitskanister” wereldwijd beter bekend als de ‘Jerrycan’ omdat de Britse militairen een Duitse WWII soldaat spottend een ‘Jerry’  noemden die zijn brandstof in een ‘can’ vervoerde)

De “Wehrmacht Einheitskanister” was gemaakt van staal en meestal achterin een voertuig vervoerd als ‘losse’ reserve tank. De ‘X’ in de zijwand maakte de wand sterker en voorkwam het “bol staan”. Ook werd hiermee het oppervlak vergroot zodat het uitzetten en krimpen door warmte of koude beperkt bleef, hierdoor bleef het reservoir slank.  Een slank reservoir had weer als voordeel dat er meer naast elkaar konden worden geplaatst zodat er meer tegelijkertijd vervoerd konden worden. Na 1941 werd dit zijwandprofiel verder verbeterd en werd er een luchtopening in de schenkopening geplaatst die moest voorkomen dat de brandstof bij het uitschenken ging ‘klotsen’ en daardoor verspild kon worden.

Toen de Amerikanen met de “Wehrmacht Einheitskanisters” in aanraking kwamen, werd snel ingezien dat de Duitse  “Wehrmacht Einheitskanisters” erg efficiënt, snel te fabriceren en degelijk zijn. In eerste instantie werd een replica gemaakt, later volgde een ‘eigen’  model met schroefdop en 4 opstaande randen. Door deze randen kon je met een stuk gereedschap een vastzittende dop toch losdraaien.

Tijdens mijn bezoek aan Normandie las ik ergens dat er gedurende D-day en daarna 17.5 miljoen Jerrycans werden gebruikt door de geallieerden  en dat er 15 miljoen zoek raakten of werden gestolen. Hierdoor kwam de brandstof voorziening van de geallieerde legervoertuigen in gevaar. De Franse bevolking werd om hulp gevraagd door middel affiches met daarop de tekst: “Allies need these cans, help us to get them back”. Door deze gebeurtenis wordt de ‘Jerrycan’ dan ook meestal geassocieerd met de bevrijding door de geallieerden en niet met de Duitsers, de uitvinders van de oorspronkelijke ‘Jerrycan’ of “Wehrmacht Einheitskanisters”.

Ik heb getwijfeld over welk type Jerrycan ik na zou maken,  echter, omdat de M38A1 die ik bouw een  1942 model is, heb ik besloten om ook een ‘early model’ Jerrycan te maken: het model met schroefdop en 4 opstaande randen:
een van de eerste amerikaanse Jerrycans_compressed

Wordt niet beter dan anderen, wordt beter dan je 'vorige zelf'

error: Content is protected !!